اقتصاد ایران

اقتصادی

اقتصاد ایران

اقتصادی

بازنگری در خوشه‌های یارانه‌ای

دنیای اقتصاد – به دنبال بروز ابهامات میان‌ خانوارها در خصوص نحوه خوشه‌بندی خانوارها برای توزیع یارانه نقدی که از یک سو باعث افزایش انتقادات مردم از این شیوه و از سوی دیگر باعث صدور دستور رییس‌جمهور برای تغییر شیوه خوشه‌بندی شد، سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی اعلام کرد که خوشه‌بندی خانوارها برای پرداخت یارانه نقدی پس از 22‌بهمن و تکمیل اطلاعات بازنگری می‌شود.فرزین از مردم خواست که با مرکز آمار همکاری کنند و اطلاعات خود را تا مهلت تعیین شده (22‌بهمن) به این مرکز ارائه کنند. به گفته وی، اگر مردم اعتراضی دارند و مدرک خود را ارائه کنند ممکن است کسی که هم‌اکنون در خوشه سه قرار دارد به خوشه یک منتقل شود.براساس تصمیمات اتخاذ شده، دولت در نظر دارد خانوارها را به سه خوشه تقسیم کرده و بیشترین یارانه نقدی را به خوشه یک و کمترین یارانه را به خوشه سه اختصاص دهد و خوشه دوم نیز یارانه‌ای بینابین دریافت کند. قبلا اعلام شده بود که خوشه سوم یارانه نقدی دریافت نخواهد کرد، اما اخیرا اعلام شد که خوشه سوم نیز یارانه نقدی خواهد گرفت.

رویداد
سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی خبر داد:
بازنگری در خوشه‌بندی ها پس از 22 بهمن

معاون وزیر اقتصاد و سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی از بازنگری در خوشه‌بندی خانوارها برای پرداخت یارانه نقدی پس از 22 بهمن‌ماه و تکمیل اطلاعات خبر داد.
محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با فارس در خصوص انتقاداتی که طی روزهای اخیر درباره خوشه‌بندی دهک‌های درآمدی مطرح شده است، اظهار کرد: نظر رسمی کارگروه درباره خوشه‌بندی مردم این است که قانون همه اقشار را متناسب با سطح درآمد مخاطب قرار داده و این جهت‌گیری در کارگروه نیز دنبال می‌شود، به این معنا که به همه افراد در هر خوشه‌ای یارانه‌ تعلق خواهد گرفت.
وی بر این اساس از بازنگری در خوشه‌بندی اقتصادی خانوارها خبر داد و تصریح کرد: با استفاده از اطلاعات جدید و بررسی‌های صورت گرفته پس از نهایی شدن اطلاعات، طبق زمان‌بندی مرکز آمار در 22 بهمن خوشه‌ها بازنگری می‌شوند.
فرزین ادامه داد: از مردم می‌خواهیم که با مرکز آمار در تکمیل اطلاعات خود همکاری کرده و اطمینان داشته باشند که حق هیچ ایرانی ضایع نخواهد شد. وی تاکید کرد: قرار گرفتن در خوشه سوم به معنی عدم بهره‌مندی از توزیع یارانه‌های نقدی نیست.
فرزین در پاسخ به این سوال که به گفته وزیر اقتصاد تعدادی از خوشه‌ سومی‌ها یارانه‌ می‌گیرند، آیا خانوارهای خوشه سوم طبقه‌بندی می‌شوند، گفت: بازتوزیع درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها به خوشه‌بندی محدود نمی‌شود؛ بنابراین پس از تکمیل اطلاعات در 22 بهمن که آخرین زمان برای تکمیل اطلاعات از سوی مرکز آمار اعلام شده است در خوشه‌بندی همه مردم بازنگری خواهد شد.
وی افزود: قرار گرفتن در خوشه سوم مترادف با عدم بهره‌مندی از یارانه‌های نقدی نیست و اگر مردم اعتراضی دارند و مدارک خود را ارائه کنند، ممکن است کسی که هم اکنون در خوشه سه قرار دارد به خوشه یک منتقل شود. معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: همه اقشار متناسب با سطح درآمد تحت پوشش قرار خواهند گرفت، قانون ما را مکلف کرده و طبق قانون عمل خواهیم کرد.
سخنگوی کارگروه طرح تحول در پاسخ به این سوال که با توجه به بهره‌مندی همه اقشار از بازتوزیع میزان بهره‌مندی از یارانه‌ها متفاوت خواهد بود، گفت: کارگروه هنوز در خصوص نحوه بازتوزیع یارانه نقدی بین خوشه‌ها هیچ مصوبه‌ای نداشته است؛ بنابراین درباره چگونگی بازتوزیع بعدا تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.
فرزین درباره اظهارات میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهوری و اعلام پرداخت یارانه 25 تا 30 هزار تومانی برای دهک‌های پایین گفت: در تماس تلفنی که با آقای میر تاج‌الدینی داشتم، ایشان عنوان کردند در سخنرانی خود ارقام مذکور را به عنوان مثال اعلام کرده‌اند، اما در رسانه‌ها به عنوان خبر اعلام شده است.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد